Frågor & svar

Vad är nästa steg för er nu?  

Nästa steg är att vi ska till Örebro för införandet av embryot. Och det kommer ske på onsdag denna vecka. 


Hur mår du? 

Ja mår helt okej, ja är nervös inför onsdag såklart, men man är ju fortfarande både rädd & förväntansfull på samma gång. 


Hur går det med allt? 

Det går bra, ja ska förhoppningsvis snart få börja jobba igen & det känns fantastiskt 🙏🏼


Hur fick du veta att det var dig det var fel på? 

Det tog ungefär 2-3år innan dom kom fram till att det var mig det var fel på mig. I början hittade dom inga fel på någon av oss, utan dom sa att vi kanske inte passade tillsammans. Den kommentaren knäckte oss. Sedan efter någon månad fick vi en kvinnlig läkare och hon fann felet direkt. Ja hade alldeles för många ägg, det såg ut som ett pärlhalsband sa hon. Diagnosen blev pcos, när vi fick veta att det var något som var fel, något som det gick att ta på liksom så lättade en stor sten från mitt bröst.. Det positiva med att ha pcos är att när man gör en ivf så är det bra att ha många ägg. 



Hur kändes det att veta att du ej kunde bli gravid på egen hand? 

Självklart kändes det jobbigt, men det jobbigaste var att höra att vi inte passade ihop. Sedan när vi fick veta att det var mig det var fel på kändes allt genast  mycket lättare.. I början trodde jag han skulle lämna mig, för att det var mig det var fel på, men det gjorde han ju självklart inte. Det var bara min hjärna som övertänkte och jag kände självklart en skam som ja egentligen inte borde ha känt! Det är så vanligt att man ej kan få barn på egen hand, men det är inget man vet för folk talar inte om det för dom känner som ja gjorde, en skam liksom. 


Hur har erat förhållande tagit den här utredningen & påfrestningen? 

Självklart tär det på ett förhållande när båda två önskar sig ett barn. Men jag tycker vi har klarat det bra, han har hela tiden varit den som varit starkast, han är den som lyft upp mig varje gång ja fallit och velat ge upp. Så jag hade nog aldrig klarat det här utan hans otroliga stöd.. 



(null)

Kommentera här: